Skip to main content
Home » Norge i hjertet » Hverdagshelten på fire hjul – skapt i Norge
Sponset

Paxster er et norsk el-kjøretøy som er lydløs, billig i drift og som kan brukes til nesten alt. I dag eksporteres den til over 20 land.

Du har helt sikkert sett dem allerede, disse små, røde postbilene med skap bakpå. Det er Paxster.

– Det startet med at Posten kom til oss med en utfordring om å redusere CO2-utslippene betraktelig innen få år og forbedre driftseffektiviteten, sier Cathrine Lund, Senior Marketing Advisor i Paxster.

Cathrine Lund

Senior Marketing Advisor i Paxster

I dag er det over 4 000 Paxster-kjøretøy på veiene. Posten eier en stor andel av disse. Andre store kunder er DHL, Amedia og Aker Solutions.

En norsk suksesshistorie

Paxster er et godt eksempel på et norsk, grønt industrieventyr, og var blant de første bedriftene i Norge som kvalifiserte til å bruke det offisielle varemerket ‘Made in Norway’. Kjøretøyet er både utviklet og produsert i Norge. Viktige fokusområder er miljø, bærekraft, enkelhet og kvalitet.

Lund beskriver kjøretøyet som en hverdagshelt som gjør dagen bedre for de som bruker det.

– Det er en multimaskin som det er mulig å koble utstyr til både foran og bak. Dette gjør at du kan bruke den til mange ulike oppgaver, som for eksempel salting, strøing, snøbrøyting og frakt av utstyr.

I tillegg kan du få den med innebygd batteribank, slik at du kan plugge inn stikkontakt og ha tilgang til 230V overalt, uansett hvor du er.

– Det at den kan brukes til så mange forskjellige oppgaver, gjør at den forenkler hverdagen til de som bruker den. Den er godkjent til å kjøre innendørs og på vei, hvilket betyr at hvis du skal ut et lite ærend, så trenger du ikke å bytte til et annet kjøretøy, sier hun.

eStretch har et romslig lasteplan og en nyttelast på 400 kg, og er ideell til frakt av utstyr og gjenstander. Foto: Paxster
eCompact og eStretch side om side på Tomb jordbruksskole. Foto: Paxster

Gjenbruk

De har også begynt å gjenbruke brukte kjøretøy.

– Vi kjøper dem tilbake, deretter går de gjennom en prosess der vi bytter ut mange deler. Så går de ut på veien igjen, med nye garantier og forlenget levetid, sier Lund.

Med gjenbruk åpnet døren seg til nye markeder, og de begynte å få henvendelser fra flere enkeltkunder og mindre bedrifter. Flere ønsket et miljøvennlig kjøretøy selv om de kanskje ikke hadde de beste økonomiske forutsetningene. Da ble de gjenbrukte modellene et svært godt alternativ. Samtidig økte etterspørselen etter kjøretøy med lasteplan.

–  Det førte til at vi lanserte en Utility-serie, altså et nyttekjøretøy som har et lasteplan i stedet for skap bakpå. Dette har gjort at vi nå også jobber mot helt andre målgrupper, ikke bare post-, pakke- og avisdistribusjon, men også mot landbruk, golfbaner og parkvedlikehold, blant annet, sier Lund.

Paxster Utility

– Norskprodusert
– 100% elektrisk
– Lydløs
– Rekkevidde inntil 110 km
– Nyttelast opp til 400 kg
– Toppfart opp til 60 km/t
– Lades med vanlig stikkontakt
– Godkjent for kjøring på vei
– 10 års batterigaranti
– Gratis lading første året
– Gratis service de 3 første årene
– Service der-du-er innen 48 timer
– Man får 25 000, – tilbake fra Enova når man kjøper et nytt kjøretøy (privat)

Les mer på paxsterutility.no

Anvendelig

En av disse kundene er Tomb landbruksskole som har investert i en Paxster.

– Det er praktisk å ha et slikt kjøretøy når vi skal fra den ene til den andre enden av skolen på kort tid, for det er et stort område. Og selv om vi bruker den hele tiden, lader vi den bare én gang i uken. Det er et veldig anvendelig kjøretøy, sier Øystein Grødem, vaktmester ved Tomb landbruksskole.

Øystein Grødem

Senvaktmester ved Tomb landbruksskole

Han sier at den har god fremkommelighet og at de fremdeles ikke har sittet fast med den, til tross for at de har kjørt ute på marker. Som oftest bruker de den til vedlikeholdsoppgaver, som når de skal til et annet sted og trenger å ha med utstyr.

– Når vi skal fikse noe kan vi ha med oss verktøy bakpå. Du kan bruke den til alt, og dessuten er den solid. Vi har hatt den i halvannet år nå og har ennå ikke løsnet en eneste skrue på den, sier Grødem.

De setter også pris på at den er norskprodusert, bærekraftig og at den er stillegående.

– Mange bønder melder fra til oss om at det er viktig at den er lydløs og at du kan kjøre innendørs. Du kan for eksempel kjøre inn i stallen uten at hesten blir brydd. Den sniker seg liksom litt rundt. Det er en stor fordel innen landbruk. Dessuten får du ikke noe kjøretøy med lavere driftskostnader, avslutter Lund.

Test av Paxster eCompact Air: Årets morsomste kjøretøy?

Norsk Elbilforening lånte en eCompact Air en hel dag og testet funksjoner og egenskaper for å danne seg en egen mening om hva slags nyttekjøretøy dette er og når det fungerer best.

Next article