Norske biler står stille 95 prosent av tiden. De binder opp mye kapital, og akkurat den biltypen du eier dekker kanskje ikke alle behovene dine. Bildeling kan være løsningen – det arbeider de med i Hertz.
I fremtiden er det ikke sikkert at det blir like viktig for oss å eie våre egne biler som i dag. Det viktigste er at vi har løsninger som sikrer at vi er mobile og at vi kan forflytte oss fra A til B på en smidig og rask måte som dekker behovet vårt.
– Kanskje er det bedre å tenke alternativt enn å eie sin egen bil. Bare det å finne parkering i byene kan være vanskelig og dyrt hvis du ikke også eier din egen parkeringsplass. I mange tilfeller kan offentlig kommunikasjon som buss og tog dekke mobilitetsbehovene, men i tillegg kan det også like gjerne være smarte leie- og bildelingsordninger der du låner eller abonnerer på en bil den tiden du trenger den, enten det er i hverdagen, i weekenden eller for en lenger ferietur. Da kan du jo også alltid finne den bilen som passer best, enten det er en liten bybil, eller en stor firehjulstrekker med god plass hvis du skal på hytta, sier Hallvard Nerbøvik som er markeds- og kommunikasjonsdirektør i Hertz.
Et marked i endring
Mange kjenner nok Hertz aller best som et tradisjonelt bilutleieselskap, men det har skjedd store endringer i løpet av de seneste årene. I dag er det ikke bare snakk om å leie ut biler, men om å tilby mer fleksible løsninger. Løsninger der du bare betaler for tiden du benytter bilen, at du kan hente den ut akkurat når det passer og at du kan bestemme biltypen i forhold til det behovet du har der og da.
Hallvard Nerbøvik
Markeds- og kommunikasjonsdirektør i Hertz
– Vi har for lengst innsett at vi er, og vil være et mobilitetsselskap, og derfor har bildelingstjenesten vår, Hertz Bilpool, nærmest fungert som et laboratorium for oss i mer enn ti år nå. Hensikten er å lære mer om ny teknologi, nye trender, forbruksvaner og å se på hvordan transportbehovene varierer i forhold til om du bor i en by eller langt utenfor, fortsetter Nerbøvik.
Bildelingsordningen til Hertz har blitt lagt merke til, blant annet fordi det blir antatt at det er denne typen ordninger som må til for å møte fremtidens klimautfordringer. I NHO Reiseliv trakk Kristin Krohn Devold frem Hertz sin rolle spesielt:
– Vi må ikke glemme bilutleienæringen som har drevet med mobilitet- og bildelingstjenester i Norge i 50 år. Delebilkonsepter, som for eksempel Hertz Bilpool, fører til at bilandelen i byene og ute i distriktene går ned. I distriktene spesielt bidrar næringen med både verdiskaping og sysselsetting, og flere bedrifter er helt avhengig av bilutleienæringen for å kunne drive, uttalte hun.
Bildeling på mobil
Bildeling er også mer bærekraftig fordi bilene i slike ordninger benyttes 75 – 90 prosent av tiden. Da trengs det færre biler på veien for å oppnå den samme mobiliteten, men systemene må skaleres og bli mer strømlinjeformede:
– Derfor arbeider vi med å utvikle telematikkløsninger som vi ønsker å rulle ut i stor skala for alle de 10 000 nye og moderne bilene våre, via det landsdekkende nettverket på over 500 utleiepunkter, inkludert samtlige flyplasser. Da kan vi blant annet oppnå virkelig gode selvbetjeningsordninger der du bruker mobilen for å bestille den bilen du vil ha når du trenger den. Du slipper å gå innom en skranke for å fylle ut leiekontrakt og få en nøkkel. Bilen henter du selv og låser opp med mobilen. Når du er ferdig med turen og bilen er parkert, kan du kvittere ut i appen. Da snakker vi fleksible og sømløse ordninger, og dette tror vi blir fremtiden, fastslår Nerbøvik.
Av Tom Backe