Magic Hotels, med sine fire designhoteller i Bergen, er hele tiden på jakt etter å forbedre de tekniske løsningene i hotelldriften sin. Formålet er å gi gjestene enda bedre opplevelser.
– Selv om vi er veldig opptatt av designet på hotellene våre, er vi
også veldig klar over at det ikke er design alene som former hvordan
hotellopplevelsen blir. For det handler jo om helheten. Som
teknologioptimister ser vi derfor hele tiden etter nye, teknologiske
løsninger som kan gjøre vår egen drift enda mer smidig og oppholdet for
gjestene våre enda mer behagelig, og vi har kommet ganske langt, sier
hotelldirektør Mona Sandvik.
Full oversikt
Bookingen
og administrasjonen har hele tiden full oversikt over alle de fire
hotellene gjennom et felles bookingsystem som nærmest er hjernen i
hotelldriften.
– Med all informasjon samlet på ett sted er det mye lettere for oss å følge gjesten gjennom hele reisen. Vi kan forstå gjestene bedre gjennom å se på hvilke tjenester de bruker, og hvor mye de brukes. Basert på dette kan vi gi gode og personlige gjesteopplevelser, som deres favorittrom, spesialtilbud på restauranter, shopping og velvære, og dermed er teknologien faktisk med på å forme gode totalopplevelser, tilføyer Sandvik.
Magic Hotels har også testet ut en app som gjestene laster ned på mobilen. Ved hjelp av appen mottar gjesten innsjekkingsinfo når rommet er klart og selve innsjekkingen skjer automatisk uten at de trenger å oppsøke resepsjonen. Når gjestene ankommer rommet, holder de mobilen foran låsen, og da åpnes døren ved hjelp av blåtannteknologi.
– Dette er en kjempespennende løsning, og etter hvert vil også gjesten kunne chatte direkte med resepsjonen, smiler Sandvik.
Mange tekniske løsninger
Hotellkjeden benytter en digital kommunikasjonsløsning mellom resepsjonen og housekeeping. Via et nettbrett, som kommuniserer direkte med bookingsystemet, gir renholderne beskjed når rommet er klart. Det samme systemet bruker resepsjonen til å gi beskjeder om spesielle ønsker. Renholderne kan også bruke det til å informere vaktmester hvis noe må repareres.
– Listen over tekniske løsninger som forenkler driften
og forbedrer servicen vi yter gjestene våre er lang. Blant annet har vi
infokanal på hotell-tv-ene, wifi og en tv-løsning som blant annet gjør
at gjestene kan streame eget innhold fra mobil eller nettbrett direkte
til rommets tv. Vi har valgt å anskaffe alle de tekniske systemene våre
fra den samme leverandøren, nemlig Hoist. En av fordelene er at alle
løsningene da kan overvåkes via et dashboard som gir oss full oversikt
og kontroll. I tillegg har denne leverandøren en filosofi som ligner vår
egen. De leter hele tiden etter løsninger som forenkler og
effektiviserer driften slik at hotellopplevelsen gjestene våre får blir
best mulig. De er også veldig lydhøre for våre ønsker, så dette er bra,
avslutter Sandvik.
Av Tom Backe