Skip to main content
Home » Norges beste hoteller » Hotell 2.0
hotell

Hotell 2.0

Kristin Krohn Devold
Kristin Krohn Devold

Tekst: Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv Foto: Oda Hveem

Det skjer utrolig mye spennende i hotellbransjen for tiden. Det har vært en hotellbyggeboom i Norge, og flere nye hotell er bygget i alle de store byene.

Mange har gjenåpnet etter full ombygging og renovering for flere hundre millioner kroner. Det norske markedet er sultne på flere gjester og har en ambisjon om å ta en større posisjon i det internasjonale kongress- og konferansemarkedet.

Det satses på særegne bygg med unike designelementer. Lobbyområdet har fått en ny funksjon og brukes som en sosial «hangout», hvor «mingling» og arbeidsområder i moderne design står sentralt. Hotellene er blitt høyteknologiske med IT-løsninger integrert i alle ledd. Gjestene forventer å kunne speile egne flater og spille fra egne enheter. TV-en er snart på vei ut. Treningsrom er viktigere. Folk vil ha mulighet til å være fysisk aktive når de er på reise, enten det er snakk om jobb- eller fritidsreiser.

Miljø og bærekraft vektlegges

Satsing på miljøsertifisering og bærekraft er også viktig for å møte moderne gjesters krav. I alle nye hotellprosjekter legges det vekt på å bruke miljøvennlige materialer. Ved renovering er man opptatt av at gammelt interiør resirkuleres. Både under bygging og i drift har det skjedd en sterk økning i implementering av høyteknologiske løsninger for å spare vann, energi og minske matsvinn.

Det er også eksempler på at bærekraftperspektivet brukes til å «brande» hotell som unike. Snøhetta har tegnet verdens første energipositive hotell, som skal bygges i Nordland. Hotellet vil ha et årlig energibehov som er 85 prosent lavere enn et moderne hotell, og det skal også produsere sin egen energi. Snøhetta har også tegnet et spektakulært Basecamp hotell på Hellesylt på Sunnmøre for 62°NORD-gruppen, som setter aktivt friluftsliv i høysetet. Et annet spennende hotellprosjekt er Mjøstårnet i Brummundal, som blir verdens høyeste trehotell på om lag 80 meter med 18 etasjer.

En bransje i vekst

Hotellbransjen er innovativ og i sterk vekst, og det gjør at mange unge søker seg til bransjen. Ta for eksempel Clarion Hotel The Hub i Oslo, som åpner dørene i mars neste år. Over 2000 har søkt jobb på hotellet, som blir et av Skandinavias største, hvorav 900 kandidater deltok på audition for å kapre drømmejobben på hotellet. The Hub er et foregangshotell, superurbant og utradisjonelt, og det tar kortreist mat til «nye høyder». På taket skal en bybonde dyrke urter og grønnsaker som serveres i hotellets restaurant, mens matavfallet brukes som næring til urtene. Det er ikke rart hotellet får mange søkere.

Jeg håper hele reiselivet vil delta på vår årskonferanse i mai neste år på The Hub. Det kommer til å bli en konferanse spekket med interessante programposter i splitter nye omgivelser.

Next article