Tekst: Tom Backe Foto: Solhytten
Vi kjøper hytter som aldri før, men hvilken vei går egentlig trendene i hyttemarkedet?
– Det er noen helt klare utviklingstrekk vi legger merke til i hyttemarkedet. Hyttene er i ferd med å få et design som er mye mer moderne enn tidligere. Typisk betyr dette store panoramavinduer, og at takene er vanlige tretak i stedet for torv. Mens laftede hytter fortsatt var populært for 10 til 15 år siden, er laftede hytter med smårutete vinduer nærmest bare blitt en liten nisje i markedet nå til dags, sier Leif Moberg, som er salg- og markedsansvarlig i Solhytten.
Moberg påpeker også at hyttene er i ferd med å bli mye større enn de var før. Generasjonshytter hvor foreldre og barn går sammen om kjøpet, slik at alle har et sted å samles, har også blitt relativt vanlig. Det er særlig på fjellet at disse familiehyttene bygges, siden det er enklere å skaffe store tomter der enn det er langs kysten.
God komfort
Det
er slutt på de tidene der man måtte gå de siste kilometerne til hytta
på ski, hugge hull i isen for å skaffe vann, være strømløs, og gå på
utedo.
– I dag skal hyttene ha god standard og et høyt komfortnivå, gjerne med to bad, badstue og gjestetoalett. Standarden på hyttene er faktisk ofte høyere enn den standarden som mange hyttefolk har hjemme, sier han.
Bilvei helt frem til hyttene har blitt en selvfølge, og Moberg opplyser at cirka hver femte eller sjette hytte som Solhytten selger, nå leveres med garasje.
Reisetid er avgjørende
Når vi spør om hvilke områder som peker seg ut som de mest populære, forklarer Moberg at hvor hytta skal være gjerne bestemmes av hvor lang reisevei du har:
– Vi ser at en reisetid på 2,5 til tre timer er akseptabelt, men blir det mer enn tre timer å reise, så synker også gjerne interessen. I tillegg må det være noe å gjøre i området hvor hytta ligger, om vinteren er det nok alpinanlegg som trekker mest, men langrennsmuligheter er også veldig viktig. Området bør også ha aktivitetsmuligheter om sommeren for å være attraktivt, tilføyer han.
Brukes mer enn før
Solhytten har hovedkontor i Sandnes, forhandler i Nord-Norge, en agent, og en prosjektutvikler i Bergen, samt to hyttekonsulenter på Østlandet. Derfor er de nærmest landsdekkende, i hvert fall fra Tromsø og sørover. Selskapet har solgt mange tusen hytter siden de ble etablert i 1981, og de har god oversikt over hvordan vi bruker hyttene våre:
– Det korte svaret er at vi bruker hytta mye mer enn før. Jul har for eksempel blitt en høytid som mange feirer på hytta si, det var ikke like vanlig før. Hyttene brukes også gjerne hele året. De er jo også så godt utstyrt etter hvert, og da blir det enklere å benytte dem. Med fiber og raske internettlinjer på hytta, er det mange som jobber derfra, så mens mange sto i kø for å komme til hytta etter lunsj på fredag for noen år siden, starter noe av denne hyttekøen allerede torsdag ettermiddag i dag, smiler Moberg.
Egeninnsats eller nøkkelferdig?
– Før var det ganske vanlig å kjøpe tomt først, og å bidra selv med mye egeninnsats i hytteprosjektet. I dag er det mer vanlig at hyttekjøperne kjøper seg inn i ferdige hytteprosjekter hvor de kan se hvordan hytta blir og ikke minst vet hva det kommer til å koste. Vi selger fortsatt byggesett til de som vil sette opp hytta selv, men nøkkelferdige løsninger blir stadig vanligere, konkluderer Moberg.